14 May 2020

STEP MELABUR UNIT TRUST SECARA CASH

Artikel ini menunjukkan step by step untuk melakukan pelaburan secara cash ke Account Pelaburan anda melalui 3 cara iaitu Cheque, Bank Draft ataupun online transfer.


STEP 1 : BUKA ACCOUNT

First, anda kena buka account dulu.

Online jer... mudah dan terus siap account nya. 

Step by step ditunjukkan di artikel ini (KLIK).

Kalau anda dah ada account investment dengan saya, terus jer ke Step 2 di bawah.

STEP 2 : INVEST CASH

Invest cash ini BUKANlah bermaksud anda kena sediakan duit kertas dan serahkan pada agen. Kami tak terima cash ye.. Ianya adalah tak dibenarkan.

Ada 3 cara untuk invest cash. Boleh pilih mana2 kaedah.

1) Cheque 
Atas nama Phillip Mutual Berhad
Nanti berikan pada agen akan cheque tersebut untuk diserahkan pada company.

2) Bank Draft 
Atas nama Phillip Mutual Berhad (Rujuk no account di bawah) 
Dah ready, berikan pada agen akan Bank Draft tersebut untuk diserahkan pada company.
Sertakan sekali copy borang application Bank Draft tersebut.

3) Online Transfer (Paling famous!)
Transfer ke account bank Phillip Mutual Berhad (Rujuk no account ini).
Nanti wassap jer proof of transaction ni pada saya untuk di print.


Sesudah itu, notify saya... nanti saya akan update investment anda dalam platform online. 

Then, kita discuss pemilihan fund yang sesuai dan pembentukan Portfolio Pelaburan yang 'cun' untuk anda (Jika belum discuss).

Saya nak invest fund dari company A, B dan C... Kenapa nak kena transfer ke account Phillip Mutual?
Ini kerana anda invest ke fund company A, B dan C melalui Phillip Mutual. Sesudah Phillip Mutual menerima duit anda, ianya akan digunakan untuk membeli fund2 dari company A,B dan C itu.

Satu transaksi jer, terus invest kepada semua fund A, B dan C tu. Jimat masa.

Nanti, anda akan menerima portal yang gabungkan semua investment tu... So tak payah pening2 nak buka satu persatu portal masing2 Company A, B dan C (Tak semua company mempunyai portal). so, senang nak manage investment anda.

Anda juga akan menerima statement yang gabungkan semua investment dari Company A, B dan C tu... So, senang nak faham dan lebih jelas status untung ruginya pelaburan anda sekarang.

Lagipun, tiada extra caj dikenakan.

Bank draf ni kena bank mana ye?
Mana2 bank pun boleh. Anda ada account bank mana?

Katakan Account saya di Maybank. Nak kena transfer ke account Maybank Phillip Mutual la kan?
Betul. Itu yang paling mudah dan cepat.

Saya tak de semua bank tu... Saya hanya ada account Bank Rakyat jer. Macam mana ye?
Boleh transfer jer ke mana2 pilihan bank Phillip Mutual yang ada. Tak de masalah.

Saya nak invest RM60k. Tapi limit transfer RM20k jer. Macam mana?
Anda boleh buat multiple transfer untuk beberapa hari. Hari ni RM20k. Esok RM20k. Lusa Rm20k. Nanti bagi jer 3 proof of transfer ni pada saya.

Investment account dibuka atas nama wife saya. Tapi, boleh ke saya transfer dari account bank saya ke account investment wife saya tu?
Tak boleh. kena sama nama pemunya. Maksudnya, kalau owner account investment adalah Puan Aminah, ia mestilah ditransfer dari account bank Puan Aminah juga. Ini rules dari Bank Negara Malaysia.... Kecuali.... kalau ianya joint account.

Berapakah modal minima untuk mulakan pelaburan unit trust ni?
Setiap fund berbeza modal permulaannya. Ada yang RM50, RM100, RM200, RM500, RM1,000 malah ada yang setinggi RM10,000, RM20,000 mahupun RM100,000. Sila rujuk prospektus setiap fund untuk details. Atau tanya jer saya...

Tapi secara umumnya, minimum untuk invest adalah RM1,000.

Minima pelaburan memang sama setiap fund? setiap company?
Tak semestinya sama. Fund dari company yang sama mungkin berbeza minima pelaburannya. Sila rujuk Prospektus atau Fund Fact Sheet.

Bukan warganegara boleh invest?
Boleh jika mempunyai document yang ditetapkan. Senang cakap, kalau dia ada acc mana2 bank Malaysia, kira dia boleh invest la. Coz document yang bank minta masa dia buka acc bank tu sama jer document nya untuk invest unit trust ni.

Bankrup boleh invest?
Maaf, tak boleh. Tapi boleh invest atas nama keluarga yang lain.

Kalau ada rekod SAA, AKPK, CCRIS CTOS tak cantik... boleh invest ke?
Boleh jer... Tak de masalah.

Saya tak bekerja / tiada income tetap / tiada payslip. Boleh invest juga?
Boleh jer.... malah digalakkan untuk invest.

STEP 3 : NAK BUAT SIMPANAN BULANAN KONSISTEN SECARA AUTO-DEBIT?

Simpanan bulanan secara tetap ni tak wajib. Optional jer.

Tapi kalau nak buat, memang ianya sangat digalakkan.

Tak payah pening-pening. Buat auto-debit jer. Mudah... konsisten... 

Semuanya ONLINE.

Disyorkan untuk anda membaca artikel (INI) untuk memulakan simpanan bulanan auto-debit anda.

Step2 nak buat autodebit:
  1. Buka Acc (sama macam di atas). Step by step ditunjukkan di artikel ini (KLIK). Kalau dah ada acc, dah x perlu buka (tambah) lagi acc. Cukup pakai acc yang sedia ada.
  2. Maklumkan saya bahawa anda ingin buat RSP (Regular Saving Plan).
  3. Saya akan 'create Transaction' untuk RSP anda ini.
  4. Saya akan guide anda untuk login online platform dan lengkapkan details.
    • Nak autodebit dari acc bank anda yang mana
    • berapa amount untuk autodebit ni
    • Date untuk trasaction aoutodebit ni berlaku (akhir bulan / pertengahan bulan)
  5. Selesai.


🟩🟥🟩🟥🟩🟥🟩🟥🟩🟥

Consultant Pelaburan Anda
📞 012-5588680 (Wassap (KLIK)

*******************************
Jemput join untuk Pelbagai Info Kewangan & Pelaburan

🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵


ARTIKEL POPULAR


================================
DISCLAIMER :
Past performance does not reflect future performance. All information in this article / blog is for educational purposes only and should NOT be taken as investment advise, nor as a recommendation or endorse.
Please refer to your agent for details explanation. Thanks.
================================  

2 comments:

  1. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hari baik untuk semua orang yang membaca pesan ini. Ada cara untuk mendapatkan uang tanpa stres, hubungi (THOMAS FREDDIE) untuk mendapatkan [KARTU ATM] kosong hari ini dan menjadi salah satu orang yang beruntung yang mendapatkan manfaat dari kartu ini. Kartu ATM kosong yang DIPROGRAM ini mampu meretas mesin ATM mana pun di dunia. Saya mendapatkan kartu master saya dari Hacker yang baik di internet, dengan Kartu ATM ini saya dapat mengumpulkan €10000Euro setiap hari melalui kontak:
    thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Saya sangat miskin tetapi kartu ini telah membuat saya kaya dan bahagia, Jika Anda ingin mendapatkan kesempatan ini untuk menjadi kaya dan membangun bisnis Anda, maka ajukan permohonan untuk kartu Master ini, saya sangat senang dengan ini karena saya mendapatkan milik saya minggu lalu dan saya punya menggunakannya untuk mendapatkan €247,000.00Euro dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED Peretas membagikan kartu tersebut hanya untuk membantu orang miskin dan membutuhkan dan mereka JUGA MENAWARKAN BANTUAN KEUANGAN. dapatkan milik Anda dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS hari ini. Silakan hubungi mereka melalui Email thomasunlimitedhackers@gmail.com

    ReplyDelete